روش از بین بردن قارچ و کپک حمام و سرویس بهداشتی

8 روش ساده خانگی از بین بردن قارچ و کپک حمام و سرویس بهداشتی

از بین بردن قارچ و کپک حمام و سرویس بهداشتی به شیوه های مختلفی انجام می شود و راهکارهای مناسبی برای کاهش عوارض قارچ حمام بر سلامت افراد هستند. چون لکه های سیاه و تیره کپک روی کاشی و سرامیک به مرور باعث بروز بیماری های پوستی و تنفسی خواهد شد. در ادامه چند راهکار و روش ساده و خانگی برای تمیز کردن کاشی و سرامیک دیوار و کف حمام و سرویس بهداشتی و علت کپک زدن حمام و راه های جلوگیری از رشد آنها را ارائه خواهیم داد. با شرکت لوله بازکنی تهران سهامی همراه باشید.

علت رویش قارچ و کپک زدن حمام و دستشویی

قارچ و کپک موجودات زنده هستند که برای رشد و تکثیر نیاز به رطوبت و تاریکی دارند. کاشی و سرامیک دیوار و کف حمام و سرویس بهداشتی در اغلب مواقع نم و رطوبت دارند. علاوه براین، در ساعاتی که افراد از حمام استفاده نمی کنند، لامپ ها خاموش است و محیط کاملا تاریک می شود. در نتیجه درز بین کاشی و سرامیک و سطح کاشی ها شرایط ایده آلی برای رشد قارچ و کپک زدن حمام خواهد بود.
علاوه بر سطح کاشی و سرامیک، شیرآلات و دوش نیز محیط مناسبی برای رشد قارچ و کپک است.

نشانه های قارچ حمام و دستشویی

حال سوال این است که از کجا متوجه شویم حمام و سرویس بهداشتی کپک زده و قارچ گرفته است؟ چند نشانه برای تشخیص قارچ و کپک سرامیک و کاشی ها وجود دارد که عبارتند از:

  • انتشار بوی زننده در حمام و سرویس بهداشتی
  • تغییر رنگ درز بین کاشی و سرامیک و سطح روی آنها
  • تغییر رنگ و ایجاد لکه های قهوه ای و تیره روی شیرآلات

دقت داشته باشید که لکه های قارچ و کپک روی کاشی و سرامیک با شستشوی ساده از بین نمی رود. سایر لکه ها مانند لکه های ناشی از ریختن مواد شوینده و صابون روی کاشی و سرامیک براحتی از بین می رود و نشانه کپک زدن حمام نیستند.

نشانه های قارچ حمام و دستشویی

عوارض قارچ حمام

قبل از ارائه روش های از بین بردن قارچ و کپک حمام، بهتر است نگاهی به عوارض آن داشته باشیم. از مهم ترین عوارض قارچ حمام می توان به بروز بیماری های پوستی اشاره کرد. قارچ روی کاشی و حمام می تواند منجر به انتقال آن به پوست و بدن انسان شود. علاوه براین، بوی بسیار بد و زننده قارچ در حمام می تواند باعث بروز مشکلات تنفسی شود.
یکی دیگر از عوارض قارچ حمام و دستشویی، از بین رفتن کیفیت کاشی و سرامیک و فرسودگی و پوسیدگی آنها است. به مرور نه تنها رنگ و شکل ظاهری کاشی به دلیل کپک زدن تغییر می کند، بلکه باعث پوسیدگی آنها می شود.

روش از بین بردن قارچ و کپک کاشی و سرامیک

به دلیل تاثیر منفی قارچ و کپک بر سلامتی افراد و تاسیسات موجود در حمام و سرویس بهداشتی، روش های از بین بردن آن اهمیت بالایی دارد. از بهترین روش های خانگی رفع کپک و قارچ کاشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- از بین بردن کپک و قارچ حمام با سرکه

سرکه یکی از قدرتمندترین مواد طبیعی است که برای ضدعفونی و گندزدایی استفاده می شود. اگر لکه های تیره روی کاشی ایجاد شده و درز بین آنها نیز تغییر رنگ داده، کافیست کمی سرکه را روی آن اسپری کنید. بعد از اسپری سرکه حدود نیم ساعت صبر کنید تا تاثیر آن بر قارچ و کپک ایجاد شود. سپس با برس روی کاشی و سرامیک بکشید تا لایه های قارچ و کپک کاملا جدا شوند. در نهایت با آب گرم آنها را شستشو دهید.
سرکه ماده طبیعی قوی و در عین حال ایمن است که استفاده از آن هیچ خطری ندارد.

2- از بین بردن قارچ حمام با جوش شیرین

جوش شیرین از دیگر مواد قدرتمند برای تمیز کردن جرم و لایه های قارچ و کپک است که می توانید استفاده کنید. برای استفاده از این ترکیب ابتدا روی کاشی و سرامیک باید کمی رطوبت وجود داشته باشد. سپس جوش شیرین را روی لکه های تیره قارچ و کپک بریزید و حدود یک ساعت صبر کنید.
بعد از یک ساعت با برس روی کاشی ها بکشید تا قارچ و کپک از روی آن جدا شود. در نهایت با آب گرم کاشی ها را کاملا شستشو دهید. این روش ساده برای از بین بردن بوی بد فاضلاب نیز موثر است.

3- از بین بردن قارچ و کپک با وایتکس

وایتکس یا مایع سفید کننده از دیگر مواد مناسب برای از بین بردن کپک حمام است. وایتکس را روی کاشی، سرامیک و حتی شیرآلات اسپری کنید و بعد از پانزده دقیقه با برس سطح را تمیز کنید. دقت داشته باشید که تمیز کردن کاشی و سرامیک حمام با وایتکس اگر سیستم تهویه روشن نباشد و درب و پنجره بسته باشد بسیار خطرناک است.
علاوه براین، حتما توجه داشته باشید که به هیچ عنوان جوش شیرین و سایر مواد را نباید با وایتکس مخلوط کنید. چون خطرات زیادی به همراه دارد و احتمال سوختگی و مسمویت را افزایش می دهد.

4- از بین بردن قارچ حمام با روغن چای

روغن چای یکی از مواد بسیار موثر برای تمیز کردن کپک و قارچ کاشی و سرامیک است که بدون خطر است. کافیست روغن چای را با کمی آب مخلوط کرده و در نهایت روی سطح مورد نظر اسپری کنید. حدود 10 دقیقه صبر کنید و سپس با برس سطح را تمیز کنید.

روش های از بین بردن سوسک فاضلاب حمام

5- از بین بردن کپک دیوار حمام با بوراکس

یکی دیگر از ترکیبات بسیار قوی برای تمیز کردن کپک و قارچ کاشی و سرامیک حمام، بوراکس یا اسید بوریک است. این ماده اسیدی قوی باید با سرکه و آب مخلوط شود تا قدرت بیشتری در تمیز کردن کپک های حمام داشته باشد. روش استفاده به صورت زیر است:

  • ابتدا ماسک بزنید تا خطر آلرژی تنفسی با این ماده کاهش یابد.
  • دو قاشق غذا خوری بوراکس، نصف پیمانه سرکه و دو پیمانه آب گرم را مخلوط کنید.
  • ترکیب بدست آمده را روی سطح مورد نظر و کاشی ها اسپری کنید.
  • بعد از 5 دقیقه با برس کاشی ها را تمیز کنید.
  • با آب گرم سطح را شستشو دهید.
  • مجدد این ترکیب را روی کپک و قارچ ها اسپری کنید و حدود 15 دقیقه صبر کنید.
  • در نهایت با برس کاشی را تمیز کنید و با آب گرم شستشو دهید.

متناسب با میزان ضخامت لایه های قارچ و کپک چندین مرتبه این مراحل را تکرار کنید تا تمام لکه ها تمیز شوند.

6- تمیز کردن کپک سرویس بهداشتی و حمام با پراکسید هیدروژن

برای تمیز کردن و از بین بردن قارچ و کپک حمام می توانید از آب اکسیژنه استفاده کنید. این ماده قدرت تمیز کنندگی بالایی ندارد و تنها برای لایه های نازک کپک استفاده می شود. آب اکسیژنه یا پراکسید هیدروژن را روی کاشی و سرامیک دیوار، سقف و کف اسپری کنید. بعد از 15 دقیقه با برس سطح را تمیز کنید و با آب شستشو دهید.

7- از بین بردن کپک با آمونیاک

آمونیاک در از بین بردن قارچ حمام و سرویس بهداشتی موثر است، اما کمی خطرناک است! ابتدا درب و پنجره حمام را کاملا باز بگذارید و تهویه را روشن کنید. سپس آمونیاک را بدون هیچ ماده جانبی دیگر روی سطح اسپری کنید. بعد از 15 دقیقه با برس کاشی ها را تمیز کنید. این ماده به هیچ عنوان نباید با جوش شیرین، سرکه، وایتکس و سایر مواد ترکیب شود.

8- از بین بردن قارچ با الکل

برای از بین بردن قارچ و کپک حمام می توانید از الکل های ضدعفونی نیز استفاده کنید. کافیست الکل را روی سطح مورد نظر اسپری کنید و بعد از ده دقیقه با برس قارچ را تمیز کنید.

روش جلوگیری از کپک زدن حمام

راه های جلوگیری از قارچ و کپک زدن حمام و سرویس بهداشتی

  • به صورت مرتب کاشی و سرامیک حمام را با ترکیبات خانگی از قبیل سرکه و جوش شیرین تمیز کنید.
  • بعد از استفاده از حمام حتما تهویه را روشن و درب و پنجره را باز بگذارید
  • از خاموش بودن لامپ حمام و سرویس بهداشتی و بسته بودن درب آن برای مدت طولانی جلوگیری کنید.
  • شیر آلات را به صورت مرتب ضدعفونی و تمیز کنید.
  • از تجمع آب اطراف چاه حمام و کاسه توالت جلوگیری کنید. این رطوبت شرایط مناسبی برای رشد قارچ و کپک فراهم می کند.
به ما امتیاز بدید

15 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام با آب گرم به تنهایی نمیشه قارچ حمام رو تمیز کرد؟

    پاسخ
    • سلام اگر قارچ و کپک به تازگی روی کاشی ها ایجاد شده با برس و آب گرم می تونین تمیز کنین

      پاسخ
  • با شستشوی ماهانه حمام و سرویس بهداشتی با محلول آب و سرکه میتونین از رشد قارچ و کپک جلوگیری کنین. من سالهاست این روش رو انجام میدم

    پاسخ
  • سلام. علت کپک زدن توالت فرنگی چیه؟ قسمت پایین توالت فرنگی که روی زمین قرار گرفته کپک زیادی داره

    پاسخ
    • سلام نم و رطوبتی که در قسمت اتصال کاسه توالت به زمین وجود داره علت رشد قارچ و کپک است.

      پاسخ
  • از بین بردن کپک با وایتکس درسته یا خطرناکه و آیا میشه برای کاشی و سرامیک استفاده کرد؟

    پاسخ
  • خشک کردن حمام و سرویس بهداشتی بعد از استفاده تا حد زیادی میتونه این مشکل رو حل کنه. یک تی خشک کن داخل حمام داشته باشین و نم و رطوبت رو در زمان کوتاه از بین ببرین

    پاسخ
  • سلام سرویس بهداشتی خونه ما لکه های سیاه داره و اصلا فکر نمی کردم عوارض قارچ حمام تا این اندازه باشه و باعث مشکلات تنفسی و پوستی بشه

    پاسخ
  • آیانمک به تنهایی در تمیز کردن قارچ حمام موثره؟

    پاسخ
    • خیر نمک تاثیر زیادی روی قارچ و کپک نداره و برای تاثیر بهتر می تونین همزمان از سرکه و جوش شیرین استفاده کنین

      پاسخ
  • روح الله
    می 2, 2024 10:14 ق.ظ

    آیا لیزر یا فندک اتمی هم مناسب است ؟

    پاسخ
  • علت رویش قارچ در دستشویی چیه؟ هر یکی دو ماه یک مرتبه تمام قارچ ها رو تمیز میکنم اما دوباره روی کاشی و سرامیک سیاه میشه و کپک میزنه

    پاسخ
    • نم و رطوبت حمام و سرویس بهداشتی اصلی ترین دلیل رشد قارچ و کپک سیاه است. در زمان شستشوی حمام سعی کنین از محلول و سرکه و موارد مشابه استفاده کنین تا قارچ ریشه کن بشه. سپس بعد از هر مرتبه استفاده از حمام و سرویس بهداشتی سعی کنین درب و پنجره رو باز گذاشته و تهویه رو روشن کنین. با خشک کن سریع سرویس بهداشتی می تونین از رشد قارچ جلوگیری کنین

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید